de methode Kids' Skills

op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen

Prijs € 27,95

Niet beschikbaar

B. Furman

Paperback | Juli 2006 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Kids’ Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden. Kids’ Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van ‘deskundigen’ ter discussie. De 15 eenvoudige stappen waaruit de methode van Kids’ Skills bestaat maken duidelijk hoe je problemen in vaardigheden kunt omzetten. Door deze praktische stappen ontstaat een dynamische, speelse samenwerking tussen verzorger en kind. Deze methode nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken van oplossingen. Ben Furman is psychiater en psychotherapeut en een zeer productief schrijver; zijn boeken zijn over de hele wereld vertaald. Hij is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. Ben is degene die Kids’ Skills, een innovatieve methode voor het werken met kinderen, heeft bedacht. Hij treedt internationaal op als docent en deskundige op het gebied van oplossingsgerichte therapie, probleemoplossen, kindervraagstukken, teamontwikkeling, systeemdenken en persoonlijke ontwikkeling. Kijk voor meer informatie over Kids' Skills ook eens op de website www.kidsskills.org/Dutch. Wilt u een cursus 'Kids' Skills' volgen? Bel dan Caroline Beumer van BrandNewWay (tel. 023 537 12 30). De cursus die zij geeft is bedoeld voor leerkrachten én ouders. Inhoud (verkort) Inhoud Voorwoord door Michael Durrant Hoe kun je dit boek gebruiken? Een handleiding voor de methode van Kids’ Skills Een inleiding in oplossingsgerichte voorlichting en therapie met kinderen Een verzameling goede ideeën voor het opvoeden en grootbrengen van kinderen Wat is Kids’ Skills? Problemen vertalen in vaardigheden Motivatie opbouwen De vaardigheid oefenen Het leren versterken Het ontstaan van Kids’ Skills De doelen Kids’ Skills wordt volwassen Kids’ Skills vereist een nieuwe manier van denken De 15 stappen Stap 1 Problemen vertalen in vaardigheden Problemen pellen – de vaardigheid zoeken die achter het probleem schuilgaat Als een kind meerdere problemen heeft Complexe problemen opsplitsen Iets kunnen is niet hetzelfde als ergens mee ophouden Van niet naar wel Stap 2 Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden Tip 1 Breng Kids’ Skills in praktijk met een groep kinderen Tip 2 Praat in termen van ‘we’ in plaats van ‘ik’ als je een vaardigheid voorstelt Tip 3 Onderhandel met het kind Tip 4 Laat kinderen elkaar helpen zoeken naar de vaardigheden die zij moeten leren Stap 3 De voordelen van een vaardigheid onderzoeken Motivatie – waaruit bestaat dat? Wat betekent ‘voordeel’? Iedereen kan een bijdrage leveren Stap 4 De vaardigheid een naam geven Kinderen ontlenen namen aan helden Stap 5 Een totemfiguur kiezen De totemfiguur beschrijven Hoe helpt de totemfiguur het kind? Stap 6 Supporters werven Wie kunnen er supporter worden? Hoe vraagt het kind iemand om supporter te worden? Stap 7 Meer zelfvertrouwen geven Hoe je kinderen meer zelfvertrouwen kunt geven Hoe je goede redenen kunt aanvoeren waarom je er vertrouwen in hebt Stap 8 Plannen maken om het te vieren Wat is ‘vieren’? Iets vieren met een grote groep kinderen Als een kind het niet wil vieren Ook oudere kinderen vinden het leuk om iets te vieren Stap 9 De vaardigheid omschrijven Laat eens zien hoe je het gaat doen Laten we het eens proberen Stap 10 Naar buiten treden Het is veel gemakkelijker om te praten over vaardigheden die geleerd moeten worden dan over problemen die moeten worden opgelost Naar buiten treden beperkt vooroordelen Hoe ver ga je met naar buiten treden? Hoe treed je naar buiten? Stap 11 De vaardigheid oefenen De beste manier om een vaardigheid te oefenen is door het te doen Laat het kind ideeën aandragen voor het oefenen van de vaardigheid Hoe vaak moet het kind oefenen? Kleine stapjes Succesdagboek Zorgen dat het kind genoeg energie heeft om te blijven oefenen Driewerf hoera Complimentjes via-via Prijzen is een teamsport Stap 12 Geheugensteuntjes bedenken Omgaan met frustratie en teleurstelling Hoe je het kind bij de les kunt houden Kinderen kunnen elkaar bij de les houden Stap 13 Vieren dat het gelukt is En als een kind zijn vaardigheden nou niet leert? Wat het betekent om iets te vieren Mensen bedanken De positieve effecten van een bedankje Stap 14 De vaardigheid aan anderen doorgeven Onderwijzen is ook leren Door anderen te bedanken krijg je een betere reputatie en meer waardering Kinderen zijn geboren onderwijzers Stap 15 Op naar de volgende vaardigheid Zelfvertrouwen Vaardigheden die nog op hun beurt wachten Oplossingen vinden met behulp van Kids’ Skills Slechte gewoonten Agressief gedrag Depressie, verlies en verdriet Angsten en nachtmerries Gedragsproblemen Rituelen Pesten Zelfbevuiling Gruwelen op een zomerkamp Driftbuien Vuurtje stoken Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) Alles op een rijtje Woord van dank Hulpmiddelen voor Kids’ Skills Nuttige literatuur Over de auteur

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
B. Furman
Uitgever
Uitgeverij Boom/Nelissen
ISBN
9789024417452
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Juli 2006
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
160

Beschrijving

Kids’ Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.

Kids’ Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van ‘deskundigen’ ter discussie.

De 15 eenvoudige stappen waaruit de methode van Kids’ Skills bestaat maken duidelijk hoe je problemen in vaardigheden kunt omzetten. Door deze praktische stappen ontstaat een dynamische, speelse samenwerking tussen verzorger en kind. Deze methode nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken van oplossingen.

Ben Furman is psychiater en psychotherapeut en een zeer productief schrijver; zijn boeken zijn over de hele wereld vertaald. Hij is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. Ben is degene die Kids’ Skills, een innovatieve methode voor het werken met kinderen, heeft bedacht. Hij treedt internationaal op als docent en deskundige op het gebied van oplossingsgerichte therapie, probleemoplossen, kindervraagstukken, teamontwikkeling, systeemdenken en persoonlijke ontwikkeling. Kijk voor meer informatie over Kids' Skills ook eens op de website www.kidsskills.org/Dutch.

Wilt u een cursus 'Kids' Skills' volgen? Bel dan Caroline Beumer van BrandNewWay (tel. 023 537 12 30). De cursus die zij geeft is bedoeld voor leerkrachten én ouders.



Inhoud (verkort)

Inhoud

Voorwoord door Michael Durrant

Hoe kun je dit boek gebruiken?
Een handleiding voor de methode van Kids’ Skills
Een inleiding in oplossingsgerichte voorlichting en therapie met kinderen
Een verzameling goede ideeën voor het opvoeden en grootbrengen van kinderen

Wat is Kids’ Skills?
Problemen vertalen in vaardigheden
Motivatie opbouwen
De vaardigheid oefenen
Het leren versterken

Het ontstaan van Kids’ Skills
De doelen
Kids’ Skills wordt volwassen

Kids’ Skills vereist een nieuwe manier van denken

De 15 stappen

Stap 1 Problemen vertalen in vaardigheden
Problemen pellen – de vaardigheid zoeken die achter het probleem schuilgaat
Als een kind meerdere problemen heeft
Complexe problemen opsplitsen
Iets kunnen is niet hetzelfde als ergens mee ophouden
Van niet naar wel

Stap 2 Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden
Tip 1 Breng Kids’ Skills in praktijk met een groep kinderen
Tip 2 Praat in termen van ‘we’ in plaats van ‘ik’ als je een vaardigheid voorstelt
Tip 3 Onderhandel met het kind
Tip 4 Laat kinderen elkaar helpen zoeken naar de vaardigheden die zij moeten leren

Stap 3 De voordelen van een vaardigheid onderzoeken
Motivatie – waaruit bestaat dat?
Wat betekent ‘voordeel’?
Iedereen kan een bijdrage leveren

Stap 4 De vaardigheid een naam geven
Kinderen ontlenen namen aan helden

Stap 5 Een totemfiguur kiezen
De totemfiguur beschrijven
Hoe helpt de totemfiguur het kind?

Stap 6 Supporters werven
Wie kunnen er supporter worden?
Hoe vraagt het kind iemand om supporter te worden?

Stap 7 Meer zelfvertrouwen geven
Hoe je kinderen meer zelfvertrouwen kunt geven
Hoe je goede redenen kunt aanvoeren waarom je er vertrouwen in hebt

Stap 8 Plannen maken om het te vieren
Wat is ‘vieren’?
Iets vieren met een grote groep kinderen
Als een kind het niet wil vieren
Ook oudere kinderen vinden het leuk om iets te vieren

Stap 9 De vaardigheid omschrijven
Laat eens zien hoe je het gaat doen
Laten we het eens proberen

Stap 10 Naar buiten treden
Het is veel gemakkelijker om te praten over vaardigheden die geleerd moeten worden dan over problemen die moeten worden opgelost
Naar buiten treden beperkt vooroordelen
Hoe ver ga je met naar buiten treden?
Hoe treed je naar buiten?

Stap 11 De vaardigheid oefenen
De beste manier om een vaardigheid te oefenen is door het te doen
Laat het kind ideeën aandragen voor het oefenen van de vaardigheid
Hoe vaak moet het kind oefenen?
Kleine stapjes
Succesdagboek
Zorgen dat het kind genoeg energie heeft om te blijven oefenen
Driewerf hoera
Complimentjes via-via
Prijzen is een teamsport

Stap 12 Geheugensteuntjes bedenken
Omgaan met frustratie en teleurstelling
Hoe je het kind bij de les kunt houden
Kinderen kunnen elkaar bij de les houden

Stap 13 Vieren dat het gelukt is
En als een kind zijn vaardigheden nou niet leert?
Wat het betekent om iets te vieren
Mensen bedanken
De positieve effecten van een bedankje

Stap 14 De vaardigheid aan anderen doorgeven
Onderwijzen is ook leren
Door anderen te bedanken krijg je een betere reputatie en meer waardering
Kinderen zijn geboren onderwijzers

Stap 15 Op naar de volgende vaardigheid
Zelfvertrouwen
Vaardigheden die nog op hun beurt wachten

Oplossingen vinden met behulp van Kids’ Skills
Slechte gewoonten
Agressief gedrag
Depressie, verlies en verdriet
Angsten en nachtmerries
Gedragsproblemen
Rituelen
Pesten
Zelfbevuiling
Gruwelen op een zomerkamp
Driftbuien
Vuurtje stoken
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD)

Alles op een rijtje
Woord van dank
Hulpmiddelen voor Kids’ Skills
Nuttige literatuur
Over de auteur

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
B. Furman
Uitgever
Uitgeverij Boom/Nelissen
ISBN
9789024417452
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Juli 2006
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
160

Pak mee!