Pedagogisch handelen van leraren

een theoretische en empirische verkenning op basis van een alledaagse deugdenbenadering

Prijs € 35,90

Uitverkocht

Wim Claasen

Paperback | Januari 2013 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Over het boek:Welke persoonlijke kwaliteiten dragen het pedagogisch handelen van leraren?Dit boek hanteert een moderne deugdenbenadering en een bijzondere methode om deze vraag te beantwoorden. Voor de keuze van de alledaagse deugden is gefocust op de directe omgang met leerlingen. Een specifieke combinatie van videoreflectie en biografisch interview maakt voor de leraren zelf zichtbaar wat in hoge mate een vanzelfsprekende kwaliteit van handelen is.Het onderzoek laat zien hoe de leraren virtuoos zijn in hun afstemming op de individuele leerlingen. Deze virtuositeit is vooral duidelijk in het uitvoerend handelen. Daarin vullen de deugden elkaar aan, vinden de leraren de juiste combinatie tussen bewust en intuïtief handelen, tussen routine en improvisatie. Ze vinden ook telkens weer een goede balans tussen verstand, gevoel en fysiek optreden. Concrete praktijkvoorbeelden illustreren dit.Over de auteur(s):Wim Claasen was als initiatiefnemer en projectleider actief betrokken bij de ontwikkeling van landelijke competentieprofielen voor respectievelijk speciale onderwijszorg en inclusieve onderwijspraktijken. Dit onderzoek is een sluitstuk: ontwikkeling van een inhoudelijk deugdenethisch kader en een reflectiemethode om de persoonlijke houding en kwaliteiten van de leraren te articuleren die cruciaal zijn voor een goede onderwijspraktijk.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Wim Claasen
Uitgever
Garant
ISBN
9789044130188
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Januari 2013
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
365

Beschrijving

Over het boek:
Welke persoonlijke kwaliteiten dragen het pedagogisch handelen van leraren?

Dit boek hanteert een moderne deugdenbenadering en een bijzondere methode om deze vraag te beantwoorden. Voor de keuze van de alledaagse deugden is gefocust op de directe omgang met leerlingen. Een specifieke combinatie van videoreflectie en biografisch interview maakt voor de leraren zelf zichtbaar wat in hoge mate een vanzelfsprekende kwaliteit van handelen is.

Het onderzoek laat zien hoe de leraren virtuoos zijn in hun afstemming op de individuele leerlingen. Deze virtuositeit is vooral duidelijk in het uitvoerend handelen. Daarin vullen de deugden elkaar aan, vinden de leraren de juiste combinatie tussen bewust en intuïtief handelen, tussen routine en improvisatie. Ze vinden ook telkens weer een goede balans tussen verstand, gevoel en fysiek optreden. Concrete praktijkvoorbeelden illustreren dit.

Over de auteur(s):
Wim Claasen was als initiatiefnemer en projectleider actief betrokken bij de ontwikkeling van landelijke competentieprofielen voor respectievelijk speciale onderwijszorg en inclusieve onderwijspraktijken. Dit onderzoek is een sluitstuk: ontwikkeling van een inhoudelijk deugdenethisch kader en een reflectiemethode om de persoonlijke houding en kwaliteiten van de leraren te articuleren die cruciaal zijn voor een goede onderwijspraktijk.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Wim Claasen
Uitgever
Garant
ISBN
9789044130188
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Januari 2013
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
365

Pak mee!